Leestijd: 2 minuten

Wat houdt dat in, sociale competentie

Sociale competentie is de kwaliteit om goed met anderen om te kunnen gaan. Je verstaat de kunst om goed te kunnen reageren op vriendschap(dreigende) problemen; je kunt (dreigende) problemen met anderen goed oplossen. Als je kind dus sociaal competent is, zal het minder ruzie hebben, niet gepest worden, geliefd zijn bij anderen, lekkerder in het vel zitten.

Gepest

Wist je, dat ongeveer 40% van de kinderen op de basisschool zegt wel eens gepest te zijn?  ‘Wel eens’ is natuurlijk niet structureel, maar toch te veel.  En je wilt zéker niet, dat het structureel wordt. 

Wat  helpt, om dat te voorkomen?

Het is belangrijk dat een kind zich niet terugtrekt; dat het geen ‘einzelgänger’ wordt. Het is ook belangrijk, dat het niet te snel huilt en dat het díe sociale vaardigheden heeft, die een eind zouden kunnen maken aan het pesten. Het is goed als een kind zich hierin dus ontwikkelt.

Wat kunnen kinderen zelf doen?

  • niet in gaan op uitdagingen (negeren dus)stop
  • protesteren (‘ophouden’ of iets dergelijks zeggen)
  • praten met ouders, leraren, andere vertrouwde volwassenen (het is belangrijk, dat ze het niet voor zichzelf houden)
  • en in de basis: erkennen dat ieder het recht heeft niet gepest te worden (ze moeten echt gaan zien dat het niet oké is dat iemand gepest wordt; daar is nooit reden toe)

Om je kind hierbij te helpen kun je het volgende doen:

  • Stimuleer het omgaan met andere kinderen. Laat het vriendjes en vriendinnetjes team, vriendenmeevragen. Doe je kind op een teamsport of andere club.
  • Breng je kind luistervaardigheden bij. Weest hierin zelf natuurlijk een goed voorbeeld. Leer je kind niet alleen te luisteren naar de inhoud van een gesprek, maar ook naar de onderliggende betekenis.
  • Leer je kind, dat er ook non-verbale communicatie is, en dat het dus belangrijk is te letten op iemands gedrag.
  • Breng je kind gesprekstechnieken bij, zoals iets over jezelf kunnen vertellen en in de ik-vorm praten, en zo je eigen gevoel of mening te uiten (zie in dit verband ook mijn blog over Geweldloze Communicatie)
  • En – een tip voor leerkrachten of groepswerkers -: deel de kinderen zelf – willekeurig – in in groepen. Laat hen niet zelf kiezen, anders vallen altijd dezelfde kinderen buiten de boot.

Dit blog  heb ik geschreven naar aanleiding van mijn opleiding SPH-jeugdzorgwerker waar ik momenteel mee bezig ben. Ik leer hierin zulke interessante en belangrijk dingen; daar wil ik jullie graag deelgenoot van maken. Ik zal dus geregeld ‘leerstof’ met jullie delen via mijn blogs. Zo worden we allemaal wat wijzer 😉 .

Heb jij misschien onderwerpen waar je graag eens iets over wilt horen? Laat het mij weten, dan kan ik zien of ik er een blog over schrijven kan.

Deel dit via: